Monday, February 15, 2010

Tutorial Photoshop : Menaikkan Seri Warna Gambar

Tutorial : Menaikkan Seri Warna Gambar
Level : Mudah
Jangka Masa : 5 Minit
Perisian : Adobe Photoshop CS3
Penulisan Oleh : Mr Pixie

Pengenalan : Gambar yang dirakamkan oleh kamera digital kadang kala perlu dibuat ubahsuai agar warna yang dilihat lebih menyerlah dan naik. Berikut merupakan tutorial mudah yang boleh dibuat dan kesannya amat hebat!

1) Seperti biasa, buka perisian Photoshop anda, saya menggunakan versi CS3. Berikut merupakan contoh gambar yang saya akan lakukan pengubahsuaian. Gambar berikut sekali pandang memang nampak sempurna tetapi 2 kali pandang ada masalah dari segi warna. Kabur, dan warnanya tidak menyerlah.



2) Klik Image > Adjusments > Color Contrast (kesan pantas dapat dilihat, warnanya sudah kembali ke asal. Namun masih perlu lakukan pengubahsuaian lagi.


3) Kemudian Klik CTRL + M bagi membuka tetingkap Curves, buat satu lengkungan seperti rajah di bawah, lihat kesan yang terhasil, warnanya semakin pekat dan naik. ^^ ( Awas jangan berlebihan sangat lekungannya)


4) Gunakan Eliptical Marquee Tool untuk membuat pilihan bulatan seperti rajah di bawah ini.




5) Kemudian klik CTRL + SHIFT + I untuk menterbalikan selection

6) Tambahkan layer baru, dan masukkan warna hitam di dalam pilihan bulatan tersebut. Nyahaktifkan pilihan dengan Klik CTRL + D (Deselect) untuk membuang garisan putus2 tersebut.


7) Masukkan kesan khas Gaussion Blur( Filter > Blur > Gaussion Blur) pada layer tersebut, hasilnya adalah sepertti di bawah.


8) Setkan Color Mode kepada- Overlay set opacity pada nilai kadar yang sesuai seperti 30 hingga 50 percent

9) Untuk kemaskan lagi klik Filter > Blur > Radial Blur, pilih mode Zoom dan lihat kesan yang dihasilkan ^^
p/s : bagaimana mudah kan? ^^

No comments:

Post a Comment